“Zit je nu nog steeds te zoeken naar de oorsprong van Sinterklaas? Is dat niet een beetje laat, Johannes?” “Nee, Mariëtte, ik wil het gewoon weten!” “Jétehé,” roept Mariëtte vertwijfeld, “kerel je bent zeventig jaar! Kom op, kom achter je pc vandaan. Wij gaan lekker koffie drinken en we nemen er een heerlijk stuk gevulde speculaas bij.”

Het is een ogenblik stil aan de overkant, van de tafel. Dan, als Johannes zichzelf, na de verwoestende kritiek van Mariëtte, weer heeft hervonden, recht hij zijn rug, kucht nog even en begint zijn relaas.
“Ik begrijp heel goed dat er tussen allerlei volkeren, cultuur verschillen bestaan. Natuurlijk heb ik ook begrip voor mensen die hun cultureel erfgoed willen beschermen en bewaren voor het nageslacht. Wat ik niet begrijp is, dat men in Nederland zo snel anticipeert op invloeden uit andere culturen. Het is fantastisch dat er een “multiculti” samenleving onstaat, waarbinnen je elkaar respecteert om wie je bent. Om dat te bereiken hoef je toch niet direct jouw cultuur af te stemmen op die van minderheden in de samenleving? Wat we vorige week gezien hebben in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, vind ik een tikkeltje overdreven.”
“In Amsterdam stappen we een grootwinkelbedrijf binnen, overal Witte Pieten. Absoluut geen vertoning. De juffen en de meesters bestaan niet meer. Het zijn nu Job, Ali en Treintje, die de groepen leiden bij de Kinderopvang. Oh, ja, ook zoiets, het barst van “Opvangen” in die grote steden, zelfs een opvang voor moeders. In onze tijd, was moeder gewoon thuis en was zij onze opvang. De enige andere opvang die wij kenden was het Leger des Heils. Tegenwoordig is er een opvang voor bijna alles, daklozen, moeders, paarden, crisis, huiselijk geweld, parachutspringers, skydivers, getekkelde AOWers en ontspoorde grootouders.” “Johannes, je moet niet zo doordraven en er van alles en nog wat bijhalen, dat is niet goed voor je hart,” smeekt Mariëtte bijna.

Johannes stapt op, verlaat de keuken en gaat weer achter zijn pc zitten. Hij googled nog wat en tikt, “Sinterklaas” in. Bam, een hele rits Klazen op het scherm. Een ding is helder, of het nu gaat over, Sinterklaas, Saint Nicolas, Nicolaas van Myra, Nicolaas van Bari of Nicolaas van Patara, er is maar een conclusie mogelijk. Hij roept, “Mariëtte, kom eens kijken! Moet je lezen,” zegt hij, als zij naast hem staat.

Ze “surfen” nog even verder, daar is nog iets dat Johannes z’n aandacht trekt. In Amerika is Santa Claus dezelfde persoon als Sinterklaas, niet Sint Nicolaas, nee, Sinterklaas! Op een Franse site, staat te lezen, “Le Père Noël est l'équivalent français du Santa Claus américain dont le nom est lui-même déformation du Sinter Klaas. Sinterklaas a traversé l'Atlantique avec des Hollandais. Son nom s'est américanisé en Santa Claus.” Het begrip “Sinterklaas” is dus met de Nederlandse emigranten meegenomen naar Amerika en wordt gevierd op 25 december. Je kunt je afvragen, waarom wij in een maand twee keer hetzelfde feest vieren.
“Maar Johannes, wij, Nederlanders kunnen met deze ingrediënten (Mariëtte is een gevierde kookmaniak) een poging doen, om de verschillende culturen binnen Europa en in Nederland in het bijzonder, dichter bij elkaar te brengen. Wij schenken het feitelijke Sint Nicolaas van Myra-feest aan Turkije. We verlangen daar niets voor terug, want we hebben tenslotte, lang geleden, hun tulpenbollen daar al weggehaald. Ik weet zeker dat Rutte en Hare Majesteit dit initiatief zullen toejuichen. Zij kunnen trouwens een actieve rol spelen bij het slagen van dit project. Via allerlei officiële netwerken zijn zij, als geen ander in staat, de internationale politiek te mobiliseren. Een perfect middel om Berlusconi net zo lang onder internationale te druk zetten, totdat hij de resten van de heilige van Myra, terug geeft aan Turkije.”
“Dat is toch een mooie oplossing of niet, Johannes? Dat maakt,” vervolgt Mariëtte, “een heleboel mensen blij. Alle Nederlanders blij. De winkeliers, omdat zij met minder kosten minimaal eenzelfde omzet halen. Zij hebben geen kosten meer voor intermezzo’s met stoomboten en schimmels. De rest van Nederland blij, omdat er geen gesodemieter meer is met zwarte of witte Pieten, want die bestaan dan niet meer en de tulpenbollen mogen blijven. Het strooigoed, de speculaaspoppen, enzovoorts, verhuizen naar de eerste Kerstdag. De tweede Kerstdag blijft gewoon zoals hij was. Hebben we toch twee dagen feest. Bovendien valt 25 december ook nog eens na de “eindejaars bonussen”. Voor gewone stervelingen is dat meestal een 13e maand. De verzekeraars en bankiers kunnen rekenen op minimaal een jaarsalaris. Kortom een enorm potentieel aan koopkracht.
“Turkije blij, want zij krijgen belangrijk historisch en cultureel erfgoed terug. Zij krijgen er bovendien weer een nationale feestdag bij en de tulpenbollen mogen gelukkig in Lisse blijven. Dat is een hele zorg minder, want de tulpenbollen produceerden in Anatolië alleen maar witte bloemen.”
“Italië blij, want Berlusconi doet eindelijk iets nuttigs en er komt weer ruimte vrij in de Basiliek van Bari. Berlusconi blij, want hij kan, nu de naam van Sint Nicolaas niet meer aan de basiliek is verbonden, de Basiliek herdopen in de Berlusconi Basiliek.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten