dinsdag 14 februari 2012

Mobieltje onmisbaar in de Marais.

Het mobieltje, wat een uitvinding is dat toch! In Frankrijk, à la campagne, absoluut onmisbaar. Geen telefoon, geen Internet, het is bijna niet meer voor te stellen. Zeker als je bedenkt dat op het platteland, met schering en inslag het netwerk van France Télécom plat gaat. Het “plattelandsnetwerk” hangt, sinds de late Middeleeuwen, aan houten palen in grote lussen en in vaak erbarmelijke toestand, enkel meters boven de grond te bungelen.                           

In februari 2010 raasde de orkaan Xynthia over de Vendée en was er de oorzaak van dat er in delen van het departement meer dan een week geen telefoonverkeer mogelijk was. Sindsdien  hebben veel Maraichins het nut van zo’n handig mobieltje weten te waarderen. De meeste bezitters zijn zeer tevreden met hun nieuwe aanwinst. Een enkeling zit met een apparaat opgescheept, waarvan hij eigenlijk geen hol begrijpt. Zij hebben zich laten overrompelen door gladde jongens die een jargon brallen waarvan zijzelf ook geen hout begrijpen. Laat staan dat iemand die helemaal geen kennis van de moderne communicatie technieken heeft, dat begrijpt.

Jeanluc is een van die mensen die totaal zijn ingepakt door deze gladakkers en met een veel te geavanceerde en dure GSM zit op gescheept. Het is een zogenaamde “smartphone” met alles erop en eraan. Internetten, SMS-en, GPS, mailen, noem maar op. Ongeveer een jaar geleden liet hij mij zijn ultra moderne aanwinst zien. Dat ding had hem € 229,99 gekost en dat viel hem toch wel zwaar tegen, zei hij. Maar, ging hij door, al die contracten en abonnementen met allerlei slimme trucs, heb ik resoluut van de hand gewezen. Hij had tegen die verkoper gezegd, ik koop af en toe wel een beltegoed kaart, dat lijkt mij minder duur en dan heb ik geen verplichtingen.

Nu staat hij te wachten bij onze poort, zijn vaste telefoon ligt weer plat en. Of ik nog wel telefoon heb, vraagt hij. Ik nodig hem binnen, probeer de lijn en merk dat alles nog werkt. Jeanluc is zichtbaar teleurgesteld. Ik vraag hem of hij wil bellen om de storing te melden of om zijn lijn te laten testen. Nou, nee, ik wacht nog even, want ik wil ook de andere buren eerst vragen. Weet je, gaat hij verder, de laatste storing was volgens France Telecom alleen bij mij. Zij hebben toen een kapotte draad op zolder gevonden en gerepareerd. Een week later kreeg ik een factuur van € 120 in de bus.

Maar Jeanluc, herinner ik mij, jij hebt toch ook een mobiele telefoon? Jawel, maar de kaart is leeg en ik heb geen nieuwe meer gekocht. Dat kost dat het barst, iedere maand € 25 voor 45 minuten. Na een maand kreeg ik te horen dat het beltegoed op is. Toen heb ik nog eens, geloof ik, 3 kaarten gekocht en niet meer dan hooguit 3 minuten gesproken. Iedere keer weer, is na een maand het beltegoed op, dan betaal je, kun je je dat voorstellen, wel even € 75 voor een gesprek van 3 minuten.

Een uur later weet hij dat bij de andere buren de telefoon ook nog werkt. Jeanluc is nu op weg naar een dorp 11 km verderop, met de auto dat wel. Hij gaat bij de Mairie, France Télécom bellen om de storing door te geven.
Als ik later informeer of alles weer functioneert, vraag ik tersluiks ook, of hij nog nagedacht heeft over een abonnement. Oh, nee, zegt hij geagiteerd, geen abonnement, want dan zit je er gelijk 2 jaar aan vast!

Moet je nagaan, dat dezelfde telefoon van € 229,99, slechts € 29,99 kost, bij een contract van 24 maanden, voor 4uur bellen en onbeperkt SMS-en, plus 3 Gb Internet, per maand en dat dit abonnement € 21,99 per maand kost.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten